Сдружение „Православен зов” отново ще изпратят писма до Светия Синод на Българската православна църква този път заради действията от последните седмици на част от митрополитите и опитите на определени духовници и външи фактори да се върви към разкол в Българската Православна църква - Българска Патриаршия. В него те припомнят за първия разкол в БПЦ и смятат, че той не трябва да се повтаря. От Сдружение „Православен зов” умоляват да бъдат взети необходимите конкретни мерки.
Вижте текста на писмото, което ще изпратят от Сдружение „Православен зов”.
До Негово Високопреосвещенство
Врачански митрополит Григорий,
наместник-председател на Светия Синод
на Българската православна църква
Българска Патриаршия и
Техни Високопреосвещенства,
митрополитите членовете на Светия Синод
на БПЦ - БП
О Б Р Ъ Щ Е Н И Е – ПРИЗИВ
от сдружение „Православен зов“
Христос Воскресе!
Възлюблени в Господа Ваши Високопреосвещенства, ние членовете на сдружение „Православен зов“, се обръщаме към Вас, за да изразим своето становище голяма тревога по повод процесите, които текат в Българската Православна църква – Българска Патриаршия от няколко месеца, не без участието на част от митрополитите – членове на Светия синод.
Силно сме притеснени от опитите за разкол в БПЦ, които някои архиереи, не без намесата на външни фактори, се опитват да наложат. Първите думи като внушение за разкол бяха произнесени на 26-ти февруари от ставрофорен икономи Евгений Янакиев – предстоятел на храм „Свети Димитър“ в Сливен. Той се опита да обвини своите събратя – свещеници от Сливенска епархия в такива действия, само защото те, заедно с миряни и епархийски избиратели, се обявиха против решенията на Светия Синод от 24-ти февруари, с които касираха изборите за Сливенски митрополит и приеха противоуставна Синодална наредба. Чрез нея те искаха само те – владиците, да имат правото да избират митрополити, за да изключат от избора епархийските избиратели (и свещеници, и миряни).
Българското общество все още помни опитът да се внесеразкол в Българската Православна църква – Българска патриаршия, който води началото си от 1988 година, когато във Велико Търново под ръководството на йеромонах Христофор Събев е учреден Комитет за защита на религиозните права, свободата на съвестта и духовните ценности. Събитията ескалират, когато след промените през 1989 година той прави опити да регистрира нов Синод. През следващите няколко години, не без подкрепата на СДС, в която се влива и създадения от Христофор Събев съюз, се стига до запор на сметките на Светия синод, до окупиране на [и бива окупирана] Синодната палата. Ръкополагани са свещеници от страна на т.нар. Алтернативен синод. Настъпва разделение в храмове и епархии.
На 18-ти май 1992 година шест от 13 митрополити от БПЦ – Пимен Неврокопски, Стефан Великотърновски, Панкратий Старозагорски, Софроний Русенски, Калиник Врачански и Йоаникий Сливенски излизат със следното изявление: "Предвид опорочеността и нищожността на избора на патриарх Максим от 1971 г. трябва да се проведе нов избор за патриарх. С оглед на това и на основание чл. 17 от Устава на БПЦ следва да се избере наместник-председател на Светия синод, който да поеме председателството на Светия синод“. За алтернативен патриарх е избран Пимен Неврокопски.
Процесите в църквата продължават с десетилетие. За да се стигне до помирение и връщане на разколници - митрополити и свещеници, към Светия синод. Краят на разкола се слага през 2010 година.
14 години по-късно думата „разкол“ отново се опитва да „превземе“ обществото. И тя е провокирана от действията на трима митрополити – Пловдивски Николай, Старозагорски Киприан и Доростолски Яков, които съслужиха заедно с епископи от ПЦУ в църквата "Свети Стефан" в Истанбул, известна още като Желязната църква по покана на Константинополския патриарх Вартоломей. В съслужението са взели участие и Величкият епископ Сионий - игумен на Троянската и Бачковската света обител, Смолянският епископ Висарион - втори викарий на Пловдивския митрополит, архимандрит Харалампий Ничев - клирик на Вселенската патриаршия, архимандрит Максим, йеромонах Петър Еремеев - клирик на Пловдивска митрополия, свещеноиконом Тодор от Старозагорска митрополия, свещеноиконом Василий Кашоров, митрополитският протодякон Илиян Александров и протодякон Димитър Куманов.
Действия в разкол извършва и Сливенският митрополит Арсений още като Знеполски епископ – първи викарен епископ на митрополит Николай. Той е направил няколко противоканонични съслужения, заедно с митрополит Николай и с бившия игумен Петър Еремеев, низвергнат от свещен сан по 25 Апостолско правило с указ на руския патриарх от 11.03.2024 г., който е утвърдил решението на църковния съд на Московска епархия на Руската православна църква. Въпросните съслужения се случват в пределите на Пловдивска епархия на следните дати: 20.04.2024г. (Акатистна събота), 28.04.2024г. (Вход Господен в Йерусалим), 02.05.2024г. (Велики Четвъртък), 03.05.2024 г. (Велики Петък), 05.05.2024 г. (Второ Възкресение) и 09.05.2024г. (Светли Четвъртък).
Имайки предвид тези съслужения на епископ Арсений с низвергнатият от сан от Руската православна църква, бивш игумен Петер Еремеев, заявяваме, че той подлежи на църковен съд и низвержение по 10 Апостолско правило: „Ако някой, макар и вкъщи, се помоли с отлъчен от църковно общение, да бъде (и сам той) отлъчен“. Така е записано и в 4 правило на Антиохийския Събор]: „Ако епископ, когото събор е низвергнал от сан или презвитер, или дякон, низвергнат от епископ, дръзне да извърши някоя свещена служба, свойствена на предишния му чин - такъв по никой начин не може да има надежда нито да бъде възстановен в бившия си чин от друг събор, нито да бъде допуснат да представлява доказателства за свое оправдание. При това трябва да бъдат отлъчени от църквата и всички ония, които се събират с него, а още повече, когато, знаейки за произнесеното срещу гореспоменатите осъждане, дръзнат да общуват с тях“.А така също и в9 правило на Картагенския Събор: „Ако някой епископ или презвитер приеме в общение заслужено низвергнат от църквата за извършени престъпления, нека и сам той попадне под същото наказание заедно с ония, които се отклоняват от каноническото осъждане от епископа си“.
Следователно,извършеното съслужение с низвергнат от страна на епископ Арсений, представлява непослушание към Църквата и се явява пряко нарушение на духа на съборността, тъй като Светия синод не е приемал в общение низвергнатия клирик на РПЦ и не е разрешавал той да съслужи с български свещенослужители.
Всички тези действия на посочените по-горе митрополити и епископи през последните седмици доведоха и до протестите срещу избора на епископ Арсений за Сливенски митрополит. Той бе съпроводен и с виковете „Недостоен“, с които той бе посрещнат на входа на катедралния храм „Свети Александър Невски“ и съпроводен до Синодалната палата малко след като 7 от 12-ти митрополити гласуваха „за“ избора му.
За първи път в най-новата история на БПЦ новоизбран митрополит се посреща с викове, плакати и се прибягва до намесата на полицията, която да го защити от недоволството на миряни и свещеници. То беше предизвикано тъкмо от начина, по който Арсений бе избран за нов митрополит.
Напомняме, че всичко започна, след като беше касиран първияредовно и канонично проведен епархийски избор на 18-ти февруари 2024 г., според думите на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан – наместник на овдовелия Сливенски престол епархийски избор. Тогава бяха избрани двама достоизбираеми епископи – Агатополския Иеротей с 26 гласа и Константийски Михаил с 22 гласа, за да се наложи три месеца по-късно Знеполският Арсений за Сливенски митрополит резонно. Именно това събуди крайното огорчение, а и гнева на миряните, не само от Сливенската епархия.
С действията си преобладаващата част от членовете на Светия синод показаха, че няма да се вслушат в гласа на миряните и на свещениците и ще налагат само и единствено по своя воля решенията си! Те обаче няма как да водят до братска любов и примирение!
Напротив – съслужението на митрополитите и епископите с разколници от ПЦУ, не без намесата на външни сили и в частност на патриарх Вартоломей, по чиято покана стана това съслужение в Желязната църква в Истанбул, надигат сред духовници, свещеници и миряни все по-често вълна на недоволство. Изрича се терминаразкол, който обаче се предизвиква от членове на Синода, а не от свещеници, както гласят безпочвените обвинения на свещеник Евгений Янакиев.
Не бихме желали БПЦ-БП да участва в целенасоченото действие да се заобикалят, а сетне да се отхвърлят на църковните канони, както и да се признават „де факто“ някои нови еклезиологически ереси. Според нас, те несъмнено произтичат от влиянията на силните на деня и от всемогъщите светоуправници на този свят.
Бихме желали да призовем както архиереите, така и свещениците и миряните да се придържат към заветите на нашия достопочитан бивш Сливенски архиерей Йоаникий. Той ни завеща първо, да не влизаме в общение с никакви разколници (било то наши или от други православни църкви). И второ, да не смятаме за право правящ архиерей, който приема и одобрява еднополовите бракове и джендърната идеология. Молим се на Бога да ни опази от тези бичове на най-новото време и да не се осъществят те и в нашата родна православна църква, и в нашето Отечество.
Блаженопочившият митрополит Йоаникий преди да завърши своя земен път прозорливо предупреждаваше, че украинския разкол ще застигне БПЦ и завеща на своите духовни чеда строго да съблюдават каноните и тяхното отстояване дори до смърт, както повелява епископският обет: „Завинаги ще остана верен на Светата Майка Църквата и при никакви обстоятелства няма да встъпя в църковно общение с разколници и отстъпници от светата Православна вяра. … При това обещавам, че няма нищо да върша по принуда, макар и от силните на деня или от множество народ, ако и със смърт да ме застрашават, когато ми заповядат да сторя нещо, противно на божествените и свещени правила“, Приснопаметният митрополит Йоаникий, като възприемник на архиерейската чистота, строго съблюдаваше в неговата епархия да не бъдат допускани представители на разколническата ПЦУ дори и на ниво миряни, за което беше издал и изпратил изрично Окръжно писмо още през 2019 г.
Във връзка с горе изложението, ние от сдружение „Православен зов“ се обръщаме с призив към Вас – нашите архиереи, да не допускате разкол в Българската Православна църква, да се покаете за стореното, за да се възцари отново мира в родната ни Църква.
Крайно време е мълчанието на Светия синод по отношение на действията на част от митрополитите да бъде нарушено, а Уставът на БПЦ – БП да бъде спазван, така както е приет, а не с измислени правила и рестрикции в угода на малцината, които би трябвало да са пример на православните християни.
Ние сме за единството на Българската православна църква и против опитите за нейния повторен разкол!
Ние смятаме, че да се вкарва грубата политика в нашите църковни дела, е дяволско начинание!
Ние не сме „мюрето“ за нечисти политически сметки и сатанински начинания както от „Запад“, така и от „Изток“.
Христос Воскресе! Во истину Воскресе!
Атанас Орачев – председател
на сдружение „Православен зов“
27.05.2024 г.
Браво на Православен зов!!!
Не знам защо лъжете толкова нагло. Имам роднини в Русия и знам случая с Петър Еремеев. Той е лишен от Сан чрез църковен съд първо на поместно ниво, а после присъдата е потвърдена и от патриарх Кирил. Низвергнат е, заради хомосексуални прояви. Как смеете да защитавате такъв човек? Това е все едно от РПЦ да правикат в Москва ония гайтани от Троянския манастир, които даваха в Господари на ефира и нашата Църква лиши от Сан. А относно ПЦУ - Украйна си има законен митрополит и канонична Църква в лицето на митрополит Онуфрий и УПЦ. А тези разбойници от ПЦУ, които избиват свещеници и монаси и прогониха братята от Киево-Печирската лавра, не са никакви митрополити, та те дори нямат завършено богословско образование. Можеш ли да отговориш на тези неща, или ще си правиш оглушки, отче? Благодаря предварително!
Сердикийския събор е преди отиването в схизма на Римскиия епископ !!! А юВъртоломей-разколник и еретик не е наследник на Римската епископ ! Жив дявол,четящ “правила” ?!
А лицемера Янакиев,който декларира ,че ще напусне свещенството независимо,кой е ще бъде избран сега лъже като сливенски циганин! Служили са Янакиев с разколници и имената им се знаят господине ! Това са двама ЦПУ “духовници”,които никоя помесна църква не е признала освен гръкоезичните без Ирусалимската !
Само че не са служили в Желязната църква,а в манастира Живоприемен източник в кв.Балъклъ !
От векове няма православие в България да не кажа и почти никъде но нашите брадясали баби са долни измикяри били винаги няма значение комунисти или капиталисти са на власт,те просто са се нарекли православна църква и ги интересува лапачката де кинти де някоя пишка ,всичко лапат
Това сдружение е Орачев зов, а не Православен зов. Орачев, без капка съвест, лъже и по двете точки, които смята, че са причина да бъде низвергнат някого. По първа точка, съвсем забравя, че бившите разколници са канонично приети от Вселенската патриаршия и в момента на приемането си, престават да бъдат разколници. Нашата делегация е съслужила с клирици на Вселенската патриаршия, а не с разколници. Не може Орачев, който се има за светия от последната инстанция, да оспорва решение на Автокефална църква! По втора точка, Орачев и самочинно събраната му група, отново лъже, споменавайки служби с отец Петър Ермеев през април и май 2024 година. През април отец Петър вече е клирик на Вселенската патриаршия, а през май е клирик на БПЦ - Пловдивска митрополия. Човекът лъже и то арогантно. Защо? Питайте го! Има две правила на Сердикийския събор, които показват, че Римския епископ се явава касационна инстанция при обвинения на клирици и епископи: Правило 4 Ако някой епископ бъде низвергнат от сан от съд на съседни епископи и заяви, че може отново да представи оправдание, тогава на мястото му да не се поставя друг, докато Римският епископ, като разгледа делото, не произнесе свое решение по него. Правило 5 Ако срещу епископ има обвинение и съборът на епископи от областта го низвергне от степента му, а той, обжалвайки присъдата, се отнесе до най-блажения епископ на Римската църква, който, като го изслуша, признае за справедливо да се поднови изследването на делото му, в такъв случай трябва да се постанови и това, той да благоволи и напише на съседните епископи на тая област, та те грижливо и подробно да изучат всички обстоятелства по делото и след като се убедят в истината, да произнесат своята присъда по него. А ако някой поиска делото му да бъде повторно разгледано, и след като подаде молба до Римския епископ и той намери за добре да изпрати свои презвитери, тогава нека бъде във власт на тоя епископ, щото, ако той признае за по-добре и за необходимо, да определи и да изпрати свои делегати, които да произведат съд заедно с епископите. Или пък, ако (Римският епископ) признае за достатъчно станалото разглеждане и решение на делото на тоя епископ, нека направи онова, което го посъветва мъдростта му. Епископите отговорили: приемаме изказаното. В тази връзка Правило 3 на Втория вселенски събор показва, че подобна власт има и Вселенския патриарх: "Цариградският епископ да има предимство на чест след Римския епископ, понеже тоя град е нови Рим." Това е ситуацията относно поредните клевети на Орачев и компания. Вярвам, че Бог ще ги съди! А аз се отбих, за да покажа на хората истината.